tisdag 4 april 2017

Alla stora problem har en början. I:I

Innan någon blir upphetsad och tror att jag har full koll på Pandoras ask iom att jag benämner detta inlägg som I:I...nej. Det är dock ett logiskt sätt att benämna ett av de första stora problemet som jag ser i min tjänst som HVInsatskompanichef.(Jag är sedan 010117 chef för ett HVInsatskompani) Mitt syfte med detta inlägg, och de som följer i nummerordning, är att visa på den diskrepans som JAG upplever finns mellan FM åtagande och dess utförande gällande mitt kompani och dess utbildning.


Jag döpte detta inlägg till "alla stora problem har en början. I:I". Det är en hyfsat titel för det stora problemet som jag ju tänker nagga lite i kanten på.

I:I - hur en halvklok tanke överlevde sig själv.   

Förr i världen, då när vi fortfarande tvingade in 19-åringar av manligt kön till tjänstgöring, så gick det sådär att åka bil i grönt. 19-åringar av manligt kön är nog de absolut sämsta förare av vanliga fordon som finns på denna jord. Lägg till 2 eller fler i bilen så blir dom ÄNNU sämre! Jag vet, jag var med! 

Tror ni inte mig så kolla försäkringspremier för en 19-årig förare av manligt kön mot en 30-årig förare av samma kön. Jag lovar att oavsett vilket försäkringsbolag du än ringer så kommer killen som är 30 år fyllda få en BETYDLIGT mindre premie! Varför då? Jo. För att försäkringsbolagen lever på att kalkylera risk, och en 19-årig (framförallt manlig)-förare är en gudvethurmångamassor mer farlig förare än en 30-åring av samma kön.
VAD detta beror på kan vi diskutera. Vissa säger att pojkar utvecklas senare än flickor. Andra säger att män är menade att ta risker för att imponera på flickorna. Den tredje säger att män bara är korkade. För detta inlägg bryr jag mig inte. Jag bara konstaterar att män år 19-21 är jävla kassa förare av personbil! 

Så. Sen var värnplikten. Med bil. Å 19-åringar med färskt körkort. Av manligt kön. Å så blev det mindre antal värnpliktiga. Men dom var fortfarande 19. Med färskt körkort. Av manligt kön. Å så blev det ÄNNU färre värnpliktiga. Fortfarande 19 år. Med färskt körkort. 

19-åriga män med (givetvis-) färskt körkort funkar sådär med kronans 245/940/V70. 

Så man bestämde sig för att införa en egen (extra) motorskola för dessa testosteronfyllda 19-åringar. Det var ingen speciell skola, det var samma skola (med oftast samma material) som den civila skolan redan tvingat på du inga 19-åringarna. 

Det absolut farligaste som fanns för RegC eller KompC var att en av soldaterna skulle ha ihjäl sig. Att de lärde sig slåss var (vid denna tid) sekundärt. Denna uppfattning kvarstår till god del än idag.  

Resultatet av denna motorskola vet jag inget om, speciellt som manfallet iom mindre värnplikt typ nollförklarade deras effekt. 
Oavsett att värnplikten var avskaffad sedan några år, och först kommer träda i kraft (närdå?) så lever denna skola kvar inom armèn.  

Inom HV blir denna skola lätt patetisk och utsatt för (i bästa fall)  komik. Jag har idag att skicka 30+ åriga plutonchefer med B-körkort som är MINST 10 år gamla på en kurs som skapades för 19-åringar för 20 år sedan. Vissa av dessa plutonchefer är dessutom yrkeschaufförer med en hygglig del av alfabetet på sitt körkort. "Hur en halvklok tanke överlevde sig själv".  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar